fbpx
Lisette Olesen
Journalist på Otwn
26. oktober 2022

Mathias lever af at pille plastik af kort: Nu rejser børnefamilier langt for at besøge butikken

artikel
 | 
Del artikel:
Lyt til artikel
Foto af:
otwn

Hvad der startede som en trang til at genopleve en nostalgisk følelse fra nullerne er i dag blevet til et vildt iværksættereventyr, som sætter Odense på Danmarkskortet.

Elsker du Pokémon, så bør du kigge forbi Matraws på Vesterbro 34 i Odense. Her finder du simpelthen alverdens Pokémon kort, Pokémonfigurer, Pokémon-julekalendere mm.  

Matraws er på sin 3 måneders korte levetid som butik blevet utrolig populær. Faktisk så populær, at børnefamilier kommer langvejsfra for at besøge byens Pokémon-mekka.  

- I efterårsferien var det fuldstændig overvældende. Kasseapparatet havde om fredagen kørt en transaktion hvert fjerde minut, forklarer 29- årige Mathias, der står bag Matraws.  

Årsagen til Matraws popularitet skyldes, at kortene med de japanske eventyrlige væsener er blevet populære igen. Pokémonkortene var en kæmpe samledille i slut halvfemserne samt starten af nullerne. Nu er kortene mindst lige så populære som dengang. Det måtte Mathias sande, da han for tre år siden prøvede at åbne et sæt Pokémonkort i video. I dag har han over 50.000 fans, en voksende webshop og en unik samlerbutik, der sætter Odense på landkortet  

Mathias har tidligere levet af gaming og YouTube. I dag lever han af Matraws Pokémon- univers, der består af YouTube- kanalen Matraws, den fysiske butik på Vesterbro samt webshoppen Matraws.dk

Pokémon-bland-selvslik   

Samler du på Pokémonkort, så vil du elske Matraws-Pokémon- univers. Her snakker vi både den fysiske butik på Vesterbro – men også webshoppen matraws.dk. Begge steder kan du nemlig blande Pokémonkort som du blander din bland-selv- slik. For i stedet for at købe en pakke med Pokémon kort, så kan du hos Matraws købe kort enkeltvis.  

Mathias opkøber nemlig gamle Pokémon samlinger, så du kan få fat i de kort, du mangler til din samling. Er du typen, der elsker overraskelsen i at åbne en pakke Pokémon kort – men hader skuffelsen over dubletter, så går du bare forbi Matraws med de kort, du ikke gider at have.   

- Så får du penge på din konto til butikken, så du kan købe nogle nye ting. Det er et genialt økosystem. Du skal ikke have penge op af lommen udover første gang, du køber en pakke. Og jeg skal heller ikke have penge frem, forklarer han. 

Økosystemet såvel som muligheden for at købe kort enkeltvis har gjort Matraws populær blandt Pokémonsamlere, fordi der ikke findes noget lignende andre steder. Men årsagen til at flere børn og børnefamilier fra Jylland og Sjælland besøger butikken i Odense, finder du bag disken – nemlig Mathias Rosenkjær selv.  

Spotter du de store sække i baggrunden. Hver dag sender Mathias et hav af pakker ud til Pokémon fans.

Viralt nostalgikick

Mathias er barn af 90’erne. I år 1999 begyndte han som så mange andre at samle på farvestrålende kort med eventyrlige japanske væsener. Dyrene har forskellige evner, som de bruger som våben til at bekæmpe hinanden. Du kan derfor spille med kortene, hvilket Mathias gjorde, da han var lille.

- Jeg er opvokset i Otterup, hvor spildelen med kortene blomstrede i byen. Man kunne endda gå til Pokémon kort ved folkeskolen. Jeg husker så tydeligt, hvordan jeg bare ikke fattede, hvorfor folk i Odense havde dem siddende i mapper, så de kunne kigge på dem. Vi havde jo lært, at man skulle spille med dem, forklarer Mathias.

Ligesom mange andre 90’-børn oplevede, blev kortene lagt på hylden, da der med Mathias egne ord gik knallerter og øl i den. For tre år siden fik han lyst til at genopleve den nostalgiske følelse ved at pakke folien af et sæt Pokémon- kort, da han spottede dem på en indkøbstur i Bilka.  

Mathias levede på dette tidspunkt af at livestreame, at han spillede computer. Dette skete via mediet Twitch, som er et digitalt mødested for gamere. Her fik Mathias idéen at åbne Pokémon-pakken i en livestreame.  

- Jeg syntes bare, at det kunne være sjovt at vise en first impression af, hvordan jeg reagerede på oplevelsen efter ikke at have rørt et Pokémon kort i ti år.

Da Mathias pakkede foliet af de nyindkøbte kort, var det første kort han fik et yderst specielt et. Det var nemlig et sjældent kort med dragen Charizard.

- Hvis jeg fik det vurderet af et firma, vil det nok være flere tusinde kroner værd. Så i streamen var jeg helt oppe at køre over kortet.

For sjov fik han redigeret videoen fra Twitch- livestreamen til en YouTube-video. Videoen fik flere tusinde visninger, hvilket blev startskuddet til en YouTube- kanal samt et hav af videoer, hvor Mathias pakker Pokémon kort ud af indpakningen og kommenterer på indholdet. Videoerne har resulterede i, at Mathias stod med en masse Pokémon kort, som han ikke skulle bruge til noget. Han begyndte derfor at lave nogle arrangementer, hvor følgere og fans kunne købe de kort, han pakkede ud på YouTube kanalen. Da han solgte ret mange kort, besluttede han sig for at oprette et CVR-nummer. For at gøre det nemmere for sig selv og sine følgerne lavede han en webshop – og pludselig var Matraws skabt.  

Pokémon kort findes i et hav af udgaver til forskellige priser afhængig af kortet. De allerdyreste kort i butikken finder du bl.a. i glasmontren.

- Matraws står for Mathias Rosenkjær. Det er faktisk min League of Legends- account. Navnet har bare altid hængt ved. Jeg overvejede faktisk, om butikken skulle have heddet Paphatten, da Pokémon kort jo er pap. Men nu hedder den Matraws ligesom min YouTube kanal, lyder det fra Mathias.

Og det er måske et meget godt navnevalg. For YouTube-kanalen Matraws har nemlig over 58.000 følgere.

Mathias elsker at servicere Pokémon fans. Derfor holder han også midnatsåbent, så du kan få de helt nye Pokémon-produkter fra det sekund, han må sælge dem. Mathias har her lavet en vlog fra en aften, han havde åbent til midnat. Video: Matraws.

Mangler nichebutikker i Odense

På YouTube- kanalen Matraws har Mathias lavet over 200 videoer. Hver video har flere tusinde visninger. En del af dem, der ser videoerne er børn og unge, som efterfølgende finder vejen til Odense.

- Der er mange unger, der har overtalt forældrene til at køre langt. Hvis forældrene skal fra Jylland til Sjælland eller omvendt, så kigger de ofte forbi butikken. Der er derfor travlt weekenden og i ferierne, fortæller Mathias.

Når en kunde bestiller en ordre, får de altid en personlig hilsen med i pakken.

At der om hverdagen er ro i Pokémon- biksen passer Mathias fint. For så har han tid til at pakke de mange Pokémon-ordrer, som han får via webshoppen. For der kommer en del. Hver dag ender butikken med at være fyldt med pakker, som dagligt bliver hentet af pakkepostbuddet.

Udover at spille med Pokémon kort så tegnede Mathias også meget som barn. De mange timer med blyanten har gjort, at han i dag selv har tegnet og designet butikkens logo.

Hvor Mathias tidligere levede af sin YouTube-kanal samt at livestreame sin gaming, kommer størstedelen af indtægtskilden nu fra webshoppen. Butikken fungerer derfor som et lager samt en pakkepoststation. Men det er vigtigt for Mathias at have en butik.  

- Odense mangler virkelig en nichebutik. Når jeg alligevel er i butikken for at pakke ordre, så holder jeg butikken åben, siger Mathias og fortsætter

- Jeg elsker virkelig kundekontakten. At kunne dele det, jeg brænder for. Før jeg åbnede butikken stod jeg i et helt år og pakkede mine webordrer. Jeg kunne kun dele min passion for Pokémon via min YouTube- kanal. Det blev noget af en envejskommunikation. Med butikken kan både møde folk, som er ligeså nørdede om det som mig selv, og folk der overvejer at begynde og har brug for råd.

Matraws har åben alle hverdage fra klokken 10.00 – 17.30 (fredag fra 10.00 -17.00) samt lørdag fra kl. 10.00 – 14.00.

Spændende relaterede artikler

Opfordrer til iværksætteri på UCL: Erfaren forretningsudvikler står for nyt iværksættermiljø
 | 
Det er ikke længe siden, at UCL i Odense har intensiveret satsningen på iværksætteri med udgangspunkt det fysiske iværksættermiljø Boxen, som er nabo til havnemiljøet i Odense.
Ny platform skal være mellemmand mellem virksomhed og privatinvestor
 | 
Aktiemarkedet er stadig en uforståelig størrelse for mange, og selv for dem, som er erfarne investorer, kan have svært ved at finde rundt og kommunikere med virksomheder, de vil investere i.
Færre restauranter skal gå konkurs: Clever Cost sætter fokus på bundlinjen med simpelt system
 | 
Omkring halvdelen af alle nystartede restauranter går konkurs inden for det første år af deres levetid. Det gør de blandt andet, fordi de ikke tilpasser sig markedet og situationen i samfundet omkring dem.
artikel
 | 
Semesterstartsfesten slog alle rekorder i 2021 og holdet bag har taget en masse læring med til i år, hvor ambitionerne for antal gæster er endnu større, men hvor pladsen også er udvidet markant.