fbpx
Del artikel:
Lyt til artikel
Skrevet af:
Lisette Olsen
Journalist på Otwn

Verdens mest anerkendte bæredygtighedsapp hylder det odenseanske strikmærke Le Pirol som det mest bæredygtige tøjbrand i Skandinavien.

Godt for mennesker, dyr og kloden. Sådan skriver appen Good on You om det odenseanske tøjmærke Le Pirol, der er designet af Morten Underbjerg. Good on You er verdens mest anerkendte bæredygtighedsapp, der netop har certificeret Le Pirol som det mest bæredygtige tøjmærke i hele Skandinavien.

Gør op med køb-og-smid væk- kulturen

Le Pirol laver bæredygtigt strik. Bag virksomheden er Morten Underbjerg. Efter at have arbejdet som tøjdesigner i den konventionelle modebranche i ti år blev han træt af køb-og-smid-væk-kulturen omkring tøj.

- Jeg skulle hele tiden lave nye kollektioner, som stort set lignede de gamle med små ændringer. Men alligevel skulle vi overbevise folk om, at den nye kollektion var bedre end den gamle. Nu laver jeg ikke en kollektion. Jeg laver et produkt. Det kommer ikke på udsalg på tøjet og jeg sælger de samme designs i de næste mange år, forklarer Morten Underbjerg. Udover at Mortens tøjdesign er tidløse, er tøjet produceret af firmaet Sonex i Herning, der laver tøjet aføkologisk uld og bomuld.

Mere bæredygtighed

Brugen af den økologiske uld, den danske produktion i Herning og det tidløse design hylder den verdensomspændende app. De har nemlig vurderet en række bæredygtige skandinaviske tøjbrands ud fra de tre parametre: folk, dyr og planeten.

Tøjet hos Le Pirol bliver produceret hos Sonex, der behandler folk ordentlig. Tøjet gør op med køb- og smid- væk kulturen, fordi det slidstærkt og i et tidløst design, hvilket gør, at brandet sparer på Co2 regnskabet. Derudover er strikket skabt af uld, som er et restprodukt fra fåret. Spørger man Morten Underbjerg, så har den nye certificering givet ham endnu mere blod på tanden til at udbrede det odenseanske brand.

- Jeg ønsker at øge fokus på bæredygtighed hos Le Pirol. Vi skal blive endnu bedre til det vi allerede gør. Den lokale danske produktion, den høje kvalitet og de danske kunder vil altid have vores hovedfokus. Derudover er vi et lokalt dansk brand med store internationale ambitioner, fortæller han.

Artist of the week

Julius Holmgaard

Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer

 

 

artikel
 | 
Trivselsugen er i denne uge tilbage på SDU, hvor arrangørerne fra Syddanske Studerende glæder sig over, at det ikke længere....