fbpx
Del artikel:
Lyt til artikel
Skrevet af:
Magnus Monrad
Journalist på Otwn

Odense er begyndt at kunne tiltrække større international arbejdskraft i takt med udviklingen af store virksomheder i området, og det kræver, at der findes en skole til internationale børn.

I Odense har vi en international skole med det mundrette navn, Odense International School. Skolen er en del af Henriette Hørlücks Skole, som råder over både en dansk side med 470 elever og så den internationale side med 230 elever i alle aldre fra 5 til 16 år.

Skolen har historie helt tilbage til 1870 og har alle dage været privatejet. Begge sider af skolen har en ledelse, der driver hver respektive afdeling, men som også til dagligt samarbejder om de store linjer. I spidsen for den internationale side er Johanne Skaanes-Allo, der har været med på skolen i over 15 år.

- Den internationale skole åbnede tilbage i 2011 med otte elever. I dag byder vi over 230 elever velkommen hver morgen. Vi har klasser på alle årgange og lærere til at dække alle niveauerne, der er på tværs. Det er vores kerneopgave at sørge for trygge og lærerige omgivelser for alle internationale og danske børn på skolen, fortæller Johanne til otwn.

- Skolen er etableret, fordi det er vigtigt for regionen at have et skoletilbud med udgangspunkt i undervisning på engelsk. De sidste år den internationale arbejdskraft i regionen og særligt her i Odense er steget, og flere kommer med familie eller vælger at stifte den her. Så det er jo oplagt, at de har en skole i nærheden til at trække og fastholde højt-kvalificeret international arbejdskraft. Forældre kan sende deres børn hen på skolen, så de både beholder det internationale udsyn og pensum, men også bliver introduceret i det danske sprog og den danske kultur.

Skolen fungerer som et supplement til det eksisterende udbud af skoler og altså ikke som konkurrent til den danske folkeskole. Det er et tilbud til den udstationerede internationale arbejdskraft som for eksempel i robotklyngen eller som undervisere og forskere på SDU eller eksempelvis danskere, der er gift med en udlænding, og som påtænker et ophold i et andet land.

På skolen tales samlet set mere end 45 sprog, og langt de fleste taler som minimum to sprog. Det er altså både flersprogede og multikulturelle elever, der går på skolen – og det afspejles samtidig på lærerværelset.

- Vi har nogle fag, som man også har i en normal folkeskole som dansk, engelsk, tysk, matematik, naturfag, billedkunst, idræt og sådan noget. Skolen er et godt sted at ”lande” for internationale familier, der lige er kommet til Danmark. Vi går også meget op i samfundet omkring os og prøver at være aktive i at inddrage eleverne i, hvad der sker og hvad der er oppe i tiden. For eksempel har vi opbygget en relation til robotklyngen og haft undervisning i teknologi og design, forklarer Johanne og fortsætter:

- Derudover kobler vi også mere historie og samfundsrelaterede fag og emner på banen i mellemtrinnet, hvor vi i stedet for kun at have fokus på dansk politik også vender store emner, som man taler om på et globalt plan som klimakrise, bæredygtighed, fattigdom, rent drikkevand og den slags.

Skolen har et holistisk udgangspunkt i forhold til læring og elevinddragelse, og så tager de også på flere studieture til udlandet for at besøge andre byer, opleve nye perspektiver og få sat virkelige billeder på det, de normalt ser på en skærm eller i en bog.

- Vi har noget, vi kalder service learning, hvor alle klasser udfordres og opfordres til at gøre noget for andre enten i skolen eller i det samfund, de lever i uden for skolen. Det kan eksempelvis være at melde sig som frivillig til noget, samle skrald op eller hvis de ældre elever arrangerer en idrætsdag for de yngre. Vi prøver også at blande os i nogle af de helt store emner, som hvordan man passer bedst muligt på havene omkring Danmark, fortæller Johanne. Gennem disse service learning aktiviteter bliver eleverne aktive borgere, de udvikler en følelse af ansvar for samfundet, og handlingen med at yde service bliver en vane.

- Vi ser frem til at samarbejde mere med den lokale industri for bedre at imødekomme behovene hos den meget vigtige, specialiserede internationale arbejdsstyrke. Som Odense vokser, håber vi på det samme for Odense International School, afslutter Johanne.

Artist of the week

Julius Holmgaard

Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer

 

 

artikel
 | 
Der er lutter smil og glade dage, når du træder ind i Custom Raw-butikken i Nørregade, og det er lige netop den stemning, som ejeren af butikken, Kasper, gerne vil skabe.