fbpx
Del artikel:
Lyt til artikel
Skrevet af:
Magnus Monrad
Journalist på Otwn

Hvis det er kendt som ”havets bacon”, må det virkelig kunne noget specielt. Så Jeppe, Finn og Peter fra OceanWide Seaweed har valgt at bygge en virksomhed op om at gro og høste det.

Søl, eller dulse, som det også er kendt som, er en slags tang, som man har fundet ud af, smager af umami. Det smager lidt af bacon og bliver derfor kaldt for ”havets bacon”. Derfor er det begyndt at blive populært at plante og gro denne rødbladede tang, der har høj næringsværdi.

Det har Jeppe og Finn fra SDU i Odense og Peter fra DTU Aqua fundet ud af, og derfor har de valgt at starte virksomheden OceanWide Seaweed ApS. Jeppe Bach Sloth blev i sommer færdig med sin kandidat i Sport and Health på SDU, Finn Holm kommer fra Tyskland, men flyttede til Danmark sidste år for at læse sin kandidat i Innovation and Business Development og Peter Søndergaard Schmedes er havbiolog og en af Danmarks førende forskere inden for den her specielle slags tang.

Sammen danner de den trio, der står bag virksomheden, og mens Peter står for researchen omkring selve sølen, så har Jeppe og Finn taget sig af at oprette, udvikle og drive virksomheden. OceanWide Seaweed har kun eksisteret i knap et år, så rollerne er ikke helt fordelt endnu, og der er derfor masser af ting, der stadig er nye for de tre foundere.

- Både Jeppe og jeg er meget interesserede i bæredygtighed samt miljø- og klimaforandringerne, der lige nu raser verden over, og vi ville gerne finde noget, vi kunne arbejde med inden for det her. Derudover tog vi udgangspunkt i alternative kilder for mad, så det var på den måde, vi fandt søl. Så vi kom i kontakt med Peter, og han var klar på at satse på det her, siger Finn Holm til otwn.

oceanwide-seaweed-otwn
Sådan ser den råde tang, søl, ud. Foto: OceanWide Seaweed

Sølen er som sådan ikke en ny opfindelse, men der findes ikke mange, som producerer det, og slet ikke på den måde, som OceanWide Seaweed gør det. De har arbejdet intenst på at udvikle en måde, hvor de kan gro tangen på en særlig måde, hvor de udnytter pladsen i vandet og gror så meget som muligt på så lidt plads som muligt via et mikroporøst net. For lige nu skal dem der producerer søl bruge rigtig meget plads og får ikke særlig meget søl ud af det.

- Det er her vi differentierer os. Vi har arbejdet supermeget på, hvordan vi kunne producere så meget som muligt på den bedst mulige måde. Så vi har læst et utal af videnskabelige artikler, brugt Peters forskning og lavet en masse markedsresearch, som virkelig har været med til at udvikle den her metode, fortæller Jeppe Bach Sloth til otwn.dk og fortsætter:

- Modsat mange andre produktioner, har vi ikke et behov for ferskvand, og vi skal modsat normalt landbrug ikke bruge pesticider eller bruge plads på marker. Vores første søl har vi plantet i Limfjorden, og det er vores mål at opgradere til 20 hektar på tværs af Danmark til næste år og hvert år efter udvide med yderligere mindst 20 hektar, hvor vi kan plante og producere vores søl.

Denne slags søl opfører sig anderledes i forhold til andre arter, og samtidig er det også meget dyrere. Heldigvis for OceanWide Seaweed, har de fundet nogle gode og dygtige samarbejdspartnere og har samtidig været gode til at skaffe funding til deres virksomhed, som gør at de tør drømme stort, da de er firstmovers inden for at skalere dyrkningen af sølen på den her måde.

- Det er vigtigere end nogensinde at fokusere på bæredygtighed og klimaet. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan producere sølen lokalt over hele verden, så det både er med til at forbedre økosystemet i vandet og samtidig ikke kræver meget transport, før det bliver leveret til vores kunder, som er dem, der rent faktisk producerer madvarer med produktet, afslutter Finn Holm.

Virksomheden er som nævnt stadig ret ny men har på det seneste modtaget en del positiv opmærksomhed, hvilket Jeppe, Finn og Peter er meget spændte på, hvad der kan komme ud af for virksomheden i den nærmeste fremtid.

Artist of the week

Julius Holmgaard

Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer

 

 

artikel
 | 
Folkene bag Brasserie Bordeaux, Iscafé Nørregade og Ishuset Stige Ø udvider porteføljen med endnu en restaurant på central placering i Odense.