Det hele skete under coronanedlukningen. Folk var tvunget til at blive hjemme, nogle med arbejde, andre uden. Man fik pludselig meget mere fritid, nu hvor man ikke kunne komme så meget ud eller være sammen med andre mennesker. Derfor begyndte flere at samle op på forskellige hobbyer.
En af de mest populære var at begynde at lave noget kreativt som at lære at strikke, sy, hækle eller for eksempel lave keramik. Men hvad gør man, når man pludselig sidder derhjemme med 25 kopper, 10 tallerkener og andre sjove ting af ler og porcelæn? Man opretter en Instagram-profil og finder ud af, om der er efterspørgsel på ens produkter, så man kan lave en forretning ud af det.
Den efterspørgsel oplevede mange, og derfor fortsatte de med at lave keramik og sælge det via beskeder på Instagram.
- Jeg skulle have fat i en gave, og jeg synes det var svært at finde noget særligt og personligt. Der var muligheden at lede på Instagram, men jeg kunne jo ende hvor som helst, og fandt jeg endelig noget, så skulle jeg først i kontakt med personen bag profilen, så skulle vi finde ud af, om det var på lager, og så skulle jeg sende nogle penge på den ene eller anden måde, og personen skulle sende produktet til mig, som heller ikke altid er super nemt, når man sidder alene om det og samtidig også skal producere mere, fortæller Anders Bonde Mortensen til otwn.
Det gav anledning til en masse tanker og research, der i sidste ende er blevet til virksomheden Kerama, som han har startet med sin studiekammerat og roomie Ricki Rohde Andersen.
Ricki kommer fra en lille by uden for Roskilde og Anders er vokset op i en mindre by uden for Varde. De mødte hinanden første gang, da de startede på studiet PDI på SDU i 2020. Her blev de hurtigt gode venner og er senere endt med at bo sammen.
Derudover skriver de deres bachelor sammen, som handler om deres fælles virksomhed, Kerama.
- Kerama er et samlingssted for al den keramik, du kan finde på Instagram, men hvor ejeren bag ikke selv har en webshop. Derfor tilbyder vi ét samlet sted, hvor danske keramikere kan få vist og solgt deres produkter uden at skulle stå for andet en produktionen, som netop er deres force, fortæller Ricki Andersen.
Anders har tidligere begivet sig ud i at lave webshops og har også både erfaring med design og udvikling, men de to gode venner deler de fleste arbejdsopgaver, der er ved at drive en virksomhed. De glæder sig derfor over, at de kan bruge studie aktivt i virksomheden, som de begge to har en stor passion for skal blive en succes.
Derudover går de meget op i bæredygtighed og den gode historie. Alt produceres i Danmark, det er dansk design, danskere der producerer produkterne og de små, lokale ildsjæle, som man støtter gennem deres webshop.
- Der er en særlig stemning omkring keramik. Det giver anledning til samtale, at man har særlige tallerkener på middagsbordet, og man har helt styr på, at det er den her særlige keramiker, der kommer fra den her by og som virkelig brænder for det her, som man har støttet ved at købe netop de her tallerkener. Det er ikke bare noget, der er designet til at ligne alt andet og masseproduceret et sted i Portugal eller Kina. Det er vores værdigrundlag for at gøre det her. Vi vil støtte den enkelte keramiker. Hvis vi var her for pengene, havde vi bare eksporteret noget billigt noget ind fra udlandet. Men vi brænder virkelig for, at vores kunder skal lykkes med at få solgt deres produkter til andre, siger Anders.
I forbindelse med deres bacheloropgave, startede hele processen med, at de i virksomheden drømte om en dag at have deres egen linje af keramik, men også en drøm om at skabe noget helt særligt med en anden. En slags co-creation af keramik, som skal sælges på deres webshop.
Derfor tog de fat i en af Danmarks største influencere, der er blevet kendt for at lave mad og kager på Instagram. Personen de valgte at kontakte, var Frederikke Wærens, og det skulle vise sig, at det var et perfekt match. Både Frederikke og hendes team var helt vilde med idéen om at lave noget sammen og samtidig gå ind på et helt nyt marked, som ikke mange andre influencere har gjort før. Det er samtidig noget, som kan indgå i Frederikkes eksisterende arbejde.
Til projektet har de også fundet en ung keramiker, der forstod hele idéen og konceptet bag samarbejdet og som har arbejdet hårdt på at designe noget, som alle ville blive tilfredse med.
- Ikke nok med, at vi er helt vildt glade for, at en med Frederikkes kaliber gerne vil samarbejde med os, så bekræfter hun også blot den tese, vi har haft, at ikke kun hun, men også hendes følgere, vil synes det her er en fed ting at lave og sælge og bruge hende som frontfigur på det, siger Ricki.
Samarbejdet starter med en kop den 21. november kl. 19, men har allerede potentiale til at blive til mere.
- Det er et projekt, hvor alt går op i en højere enhed. Vi får noget ud af det som forretning i forhold til vores kærlighed til hjemmelavet dansk keramik, vores keramiker får lov til at lave noget, han synes er sjovt og fedt og som han selv brænder for, og Frederikke får mulighed for at komme på markedet med noget helt nyt, som hun kan bruge sin store platform til at sælge til en masse kunder, som har noget til fælles med hende, fortsætter han.
Samarbejdet med Frederikke er netop gået i luften, og de har lanceret koppen, som deres første fælles produkt, inden der venter mere inden for den nærmeste fremtid.
Alle billeder herunder er taget af Hippo Productions.