SEO, også kendt som søgemaskineoptimering, er en disciplin, som få arbejder med. Men dem der gør, helliger sig til arbejdet som få andre. Fordi for at lykkes, skal man virkelig nørde alt fra tekst, søgemaskinernes algoritmer og kodning. Det er en treenighed af forskellige kompetencer, der skal spille sammen, hvis man ønsker at mestre optimering af websites, så de rangerer højt på Google.
Én som mestrer det særligt meget, er Karsten Madsen, der ejer og driver virksomheden Morningscore. Han er fra Sønderjylland men har boet i Odense i 11 år, hvor han har studeret på SDU og først startede virksomheden Morningtrain og efterfølgende dens lillebror Morningscore.
- Helt basic, så sad vi en flok gutter fra studiet i en gammel præstevilla i Vollsmose og lavede SEO for en masse virksomheder. Men vi havde svært ved at vise dem den værdi, vi rent faktisk skabte for både deres kendskab og deres salg. Så jeg satte mig et mål om at bygge en platform, der skulle gøre SEO overskueligt for alle, så der ikke var nogen tvivl om, at vi faktisk skabte resultater, fortæller Karsten Madsen til otwn.
Morningscore er et værktøj, der gennem gamification hjælper dig med at løse problemer på dit website, der har indflydelse på din rangering på eksempelvis Google. Det gør den ved at give dig forskellige opgaver ud fra udfordringerne og derefter give dig en belønning for at løse opgaven. Med tiden optjener du point, der gør at du stiger i level. Hver gang du stiger i level, skulle du også gerne mærke en stigning i trafik, og hvis du har løst dem rigtigt, er det samtidig mere relevant trafik i form af potentielle kunder, der er interesseret i din service eller dit produkt.
- Det kræver selvfølgelig lidt viden fra brugeren, for at de kan løse opgaven ordentligt. Men der går vi også ind og deler en masse viden og erfaring, og så læser vores system fx de tekster, som de har på deres hjemmesider og kommer med forbedringstips i forhold til eksempelvis at tilføje flere relevante søgeord, at de skal skrive kortere afsnit, opdele siden med underoverskrifter og den slags, siger Karsten.
Karsten flyttede som sagt til Odense for at studere på SDU. Men med tiden er han blevet rigtig glad for byen, og han er stadig glad for, at størstedelen af hans to virksomheder, Morningtrain og Morningscore, drives fra Odense.
- Havde man en cykel, kunne man komme rundt til alting, uden at det skulle tage en time. I andre storbyer er man i forskellige dele af byen, men i Odense er du altid i Odense. Jeg synes byen slår over sin vægtklasse, fordi den har så stærkt et kulturliv. Da jeg stadig boede i byen, kunne jeg i hvert fald konsumere alt det kultur, jeg ønskede og mere til, hvis jeg havde overskuddet. Det kunne jeg virkelig godt lide, siger Karsten til otwn og storroser samtidig byens erhvervsliv for at være inkluderende og dygtigt til det, de skal.
Men nu er han flyttet til Amsterdam, hvor han i starten af næste år har boet i to år. Det er derfra, han selv driver virksomheden.
- Jeg har lige siden jeg var 18 drømt om at bo i udlandet. Prøve noget nyt, så det gav perfekt mening at flytte herned, da de på en måde minder meget om den danske kultur, men samtidig er meget større, hvilket også tiltaler min kæreste rigtig meget.
- Det giver mig samtidig mulighed for at se min organisation på afstand. Jeg er på en måde ikke fedtet ind i det daglige arbejde, og det giver mig også en fordel, når der skal træffes svære beslutninger. Men jeg besøger jævnligt kontoret i Odense, og jeg er glad for at se dem alle sammen hver gang. Og så har jeg selvfølgelig kollegaer, som holder mig underrettet om, hvad der sker på kontoret til dagligt, siger Karsten Madsen.
Karsten arbejder hårdt på at udvikle virksomheden og gøre den større, så den næste år virkelig kan skalere og indtage flere internationale markeder. De har blandt andet møder med flere store udenlandske platforme og virksomheder, som de kan tilbyde deres platform til, og som deres ansatte kan bruge i deres arbejde med andre virksomheder.
Morningscore er i dag 10 mand stor og har en drøm om at sætte standarden for fremtidens brugeroplevelse i forhold til, hvor nemt det er for brugerne at bruge produktet. Det prøver de at bevise, hver gang de får en ny kunde, og under Ignite kommer de til at afsløre deres første store internationale samarbejde. Til Ignite er de nominerede til hovedprisen til Odin Award.
Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer